Friday, 30 May 2014

kisah bersama pakcik bas.

Assalammualaikum semua.

semoga semuanya baik baik sahaja.

hari ini kita mahu cerita kisah pendek sahaja.

kisah ini berlaku ketika konvokesyen UiTM dua minggu lepas. Dimana kami sebagai pelajar NR perlu parking kereta dibelakang jakel, bukan dipadang kawad.

Pada hari isnin, selepas kelas tamat 9.30am, aku menunggu bas dipondok bas yang terletak antara fakulti sains gunaan dan fakulti bisnes. selepas 30minit menunggu, datanglah pakcik bersama basnya laluan A menggnakan bas Etika kerana bas uitm digunakan untuk konvo.

Perjalan pulang ke jakel menaiki bas itu hanya dua orang penumpang iaitu aku bersama lagi seorang budak lelaki ntah fakulti bisnes atau law yang aku tak kenal.

Kami pun menaiki bas itu. Dalam bas tu ada raw kanan(2 kerusi) belakang driver dan kiri(2kerusi) sebaris dengan pintu bas. alaaaaa, bas biasa macam bas sekolah tulah.

Budak laki itu duduk di raw ke tiga sebelah tingkap belah kanan.

Manakala aku duduk dihadapan budak lelaki tu tapi bukan sebelah tingkap sebab cuaca panas.

tiba tiba pakcik bas cakap macam ni " Jangan duduk sebelah sebelah ".
aku punya tak faham sebab sepanjang kelas 8.30-9.30am tu aku tidoqqqq je dan balik dalam keadaan mamai.

Pakcik bas tu teleng kepala ke belakang dan pandang aku , " Jangan duduk sebelah sebelah, lelaki dan perempuan. Kamu (sambil tunjuk aku) duduk kerusi bahagian sebelah kiri ni.

Aku pun pelik. Tapi aku bangun jela tukar tempat duduk dengan dok sebelah tingkap bahagian kiri.
Aku ingat waktu tu pakcik tu saja sebab tak nak bagi nampak gonjeng semua org duduk sebaris (driver aku dan budak lelaki tu).

Setelah 2 minit berfikir, baru aku sedar. Pakcik tu tersalahhhh angggggaaaaapppppp !
Kalau tengok kat cermin driver ( rear mirror ), nampak macam aku dengan lelaki tu duduk sebelah sebelah !!!!!!!!! so, pakcik tu taknak tanggung dosa kot dengan menjadi orang ketiga membiarkan seorang wanita dan seorang lelaki duduk bersebelahan dalam bas dia. kebetulan cuma ada kitorang je.

Sepanjang perjalanan ke jakel tu, aku dok pikiaq... habis calar balar maruah aku. aku bukannya duduk sebelah lelaki tu pun. aku duduk depan dia kot. adakah aku perlu explain kat pakcik ni. "grrrrrrr".

tapi bila tiba dijakel, aku terus terdetik, takpelah pakcik ni salah anggap kat aku. aku maafkan. lagipun , niat pakcik ni baik. Cuma, salahnya, dia salah oranglah.

kan bagus kalau semua pakcik bas macam ni.

tapi kenalah selidik betul betul dulu.

tak pasal pasal aku yang tak bersalah ni terkena.

hasil gambar google yang diedit.

Warna merah (1) : tempat budak lelaki duduk.

Warna kuning (2) : tempat aku duduk mula mula

Warna pink (3) : tempat duduk aku lepas dihalau pindah.


SEKIANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN !!

first time rasa terhina.
tetapi, tidak mengapa. :D *sentap*







No comments:

pisang lambat berbuah

There was an error in this gadget

Follow by Email