Monday, 30 July 2012

live to learn and learn to live.

salam.
salam ramadhan.
apa khabar iman? mungkin iman anak saudara kamu? atau kamu yang bernama iman. atau just. . . IMAN?

ramadhan di malaysia. apa yang best? bazar mungkin. sibuk dengan persiapan raya. itu juga mungkin.

ramadhan di perantauan. tadarus setiap hari. mungkin. berebut solat malam. mungkin. inikah yang dikatakan lebih best. mungkin.
tapi ini bukan mungkin. inilah erti ramadhan yang sebenarnya. bulan dimana masing masing sibuk untuk beribadah.
"jikalau mereka tahu akan nikmat dan ganjaran di bulan ramadhan, nescaya mereka inginkan sepanjang tahun adalah ramadhan.. " - ikim.

ramadhan. try to find back FITRAH.

mungkin dulu aku bukan baik. dan tak pernah jadi baik? mungkin.

tapi masa demi masa, aku juga ingin berubah. bukan secara fizikal sahaja.


mungkin mereka berkata diri ini tiada halangan untuk menjadi baik. kerana diri ini sudah baik. tetapi itu mungkin hanya sekadar pandangan luaran. aku juga insan biasa. used to make mistake(s). 

just time passing. through ang tough. tough and through. i manage to change. step by step. even my step move a bit slowly compared to my friends those studies in egypt, jordan and else. they are so lucky to gain knowledge abroad. however, i need to manage myself, and be like them. to be better? insyaAllah.


benarlah. bumi Allah ini luas. bermusafirlah . bermusafirlah untuk mencari erti sebenar kehidupan. belajar dari perjalanan itu. 

nak hidup kena belajar. 
hidup ini perlu belajar dan memahami bagaimana untuk menguruskan kehidupan ini kepada yang lebih baik.

aku pernah tersadung. dan kemudian aku cuba untuk berdiri. berdiri sekejap. kemudian aku tersadung kembali kerana tersepak batu yang kecil. lalu aku baring kerana terkilan jatuh hanya kerana tersadung batu yang kecil. lama kelamaan aku mula resah. dan aku tersedar, aku perlu bangun  kembali. terus bangun dan bangun walaupun kadang kadang akan terjatuh. hanya itu sahajalah cara untuk aku meneruskan kehidupan. tak gitu?

tapi disamping aku berdiri, aku perlu berjalan. jalan arah yang mana? 

[1:6] 
tunjukkanlah kami jalan yang lurus.

jalan yang membolehkan kami lebih mengenalimu Ya Allah. agamaMu, Islam. jalan mereka yang kau beri nikmat. dan bukan jalan mereka yang sesat.

disetiap langkahku, langkah untuk lebih mendekatimu, aku takut kadang kadang langkahku akan terhenti. oleh itu, berilah aku kekuatan. kekuatan untuk menghadapi hidup ini. ye. manusia ini bukanlah sempurna.  tapi manusia ini adalah sebaik baik kejadian. melalui ketidaksempurnaan itulah , aku harus mempelajari sesuatu. agar aku menjadi lebih baik.

sesungguhnya. aku benar benar pernah tersadung. tapi itu tak bermakna aku akan tersadung dan terbaring selama lamanya.


benarlah hati itu Allah yang pegang. bukan manusia. sedangkan batu besar yang keras pun apabila terkena air terjun lama kelamaan akan hancur menjadi batu batu kecil. inikan pula hati manusia yang lembut.

i  used to be angry. to keep revenge. but now, i need to forget and forgive.   i need to. 

to you, i manage to forget n forgive about the past. and also, i need to ask for your apologize. 

forgive me. 

please forgive me kalau sepanjang perkenalan kita ade tsalah faham. tsalah kata. tsalah bicara. yes. im not a perfect person. but i try to be the perfect one.


salam ramadhan. to you (all).

as usual. all the words need spoke to someone, ended here. haha.

manage to be. although it seems difficult and hard. and bitter. 
me.






He knows the best better than us.

= D



p/s : aku teringin nak post buat salam perantauan. tapi aku kat malayisa. perantauan ape kemendenye. 


p/s : u said u cant  celebrate raya here. but lastly u comeback. and i dont know drastically suppose how to talk to you. how stupid i am?


p/s : this weekend need to finish and khatam quran with makcik makcik kat masjid tu. next week da nak buat majlis khatam quran. makcik makcik tu semangat datang masjid nak tilawah. malu la jadi orang muda cenggini sebab tak ramai pun orang muda.. . . ke takde? haih. respek kat makcik makcik !


wake up me when im unconcious.


p/s: the happiest news for me untuk sementara ni la. atiqah rafine balik yeay ! pray for her. moga selamat tunaikan umrah dan kemudia balik malaysia okay. ade 3 novel yang perlu diserahkan pada hang.


No comments:

pisang lambat berbuah

There was an error in this gadget

Follow by Email