Monday, 20 February 2012

berbicara soal jodoh dengan mak aku.

assalamualaikum. dan hai. dan. apa khabar :)

untuk wanita yang lawa lawa dan comel comel . semoga dalam keadaan yang sihat sejahtera.

untuk lelaki yang. . errr. . kaki dota dan kaki berbau  lepak sekalian.

sekarang aku dah berumur 20 tahun. matang dah. dewasa. agak normal dan comel kan kalau anak dan ibu berborak soal jodoh. huehuehueee


aku tahu aku comel. ehem.

dibawah adalah beberapa sedutan episod perbualan antara laila bersama ibunya. (sopan sikit).



Lela : mak, macam mana kalau lela kahwin dapat lelaki kelantan?

Mak : ko jangan nak mengada ngada. mak nak ko kawin dengan orang dekat dekat je. tak payah nak kawin jauh jauh.

Lela : tapi mak, kalau benda tu la yang mak tak nak, benda tu jugak lah yang akan terjadi.

Mak : yelah. suka hati kau la. kelantan tu jauh. membazir minyak je. better cari dekat. tak payah susah susah.

then, aku fikir balik. walaupun mak aku cakap ikut suka hati aku, tapi dia still bg penegasan kena cari dekatdekat.

aku pernah baca satu novel ni ( banyak jugak lah). mostly hantaran perkahwinan tinggi tinggi. then aku saje guraugurau dengan ayah aku yang aku nak hantaran perkahwinan RM 20 000. $$$$$$ see. mata duitan gak aku ni. tapi aku stil comel. hik3

lepas tu ayah aku pun cakap, kalau boleh biarlah cari suami yang boleh jadi imam. bukan imam surau, masjid, ataupun imam muda.(imamduda)? tp imam bagi keluarga aku pun sudah memadai. yang boleh membimbing. sebab aku adalah perempuan. wanita. hawa. dicipta dari tulang rusuk kiri yang bengkok. perlu mendapat bimbingan dari seorang lelaki bernama suami untuk meluruskannya.

tapi. tapi . tapi. bila memikirkan soal jodoh dengan lelaki yang baik, mesti aku rasa diri aku tak layak. macam mana kalau suatu hari nanti ade lelaki baik datang meminang aku? tapi pada masa yang sama , aku tahu dia pinang aku atas dasar family. dalam hati dia ade wanita lain yg dia cintai. dan wanita itu lebih baik peribadinya dari aku.

aku tak nak cincin yang ni. aku nak cincin yang tu.


aku rasa aku akan tolak pinangan itu. pertama sebab lelaki itu kahwin dengan aku bukan sebab kerelaan.
kedua, aku rasa baik dia pilih perempuan yang lebih elok peribadinya.

itu adalah jawapan aku setakat ni. tapi bila da tiba masanya nanti, aku tak tahu aku akan beri jawapan apa. hanya berserah pada jodoh. istikharah. itulah pilihan muktamad :)

itu bila borak dengan ayah aku.

kembali dengan mak aku yang masih cantik lagi sekarang walaupun mak aku agak berisi. tp dia comel. (patutla anaknya pun comel). again. perasan jap.

aku cakap dengan mak aku. ada budak laki saje saje main main cakap nak hantar hantaran rm 200. tapi aku tak bagi kata putus pun samada setuju atau tak. aku senyap je. tunduk muka sebab aku rasa muka aku merah. masa tu tengah makan ramai ramai sebab tengah buka puasa. lagipun, agak tersentap first time orang tanya macam tu. tak berani nak bagi jawapan. kalau cakap setuju, macam bagi harapan pulak. dan dan, rasa tak layak sebab budak tu baik. alim.

tapi kalau cakap tak setuju, rasa macam melepas pulak. hahahahahhaaaaa

lama lama. benda tu senyap macam biasa. just anggap semua tu adalah gurauan menyakat.

bila cerita kat mak aku, mak aku tak nak aku dapat hantaran murah murah. mak aku cakap, malu la sebab sekarang hantaran disebut bila nikah nanti. tp tak ke mak aku rasa macam suwit bila dengar hantaran RM 200. comel la. sebaik baik hantaran adalah hantaran yang murah nilainya. :) so, awak nak bagi saya berapa?

aku ade tengok cerita ombak rindu. aaron aziz n maya karat. n lisasurirumahani.

cerita tu tak best dan tak sedap. dan aku bukan nak ulas pape tentang cerita tu sebenarnya.

aku nak cakap, eh. sah eh perkahwinan diorg tu? ok. papela. mungkin aku terlepas pandang kot.

tapi tapi tapi.

ape ye aku nak cakap lagi.

ooo ye. aku nak kawin 25 tahun sebab kebanyakan kawan aku cakap umur tu ideal  nak kawin. siap bole kejar cita cita lagi.

tapi. . mak aku cakap, dia nak aku 23 tahun da kahwin.

seriousssssssssssssssssssssssssssss?

oh no! i wouldnt make it happen. diri sendiri tak terurus.

adakah aku sukar untuk menyukai seseorang sebab aku tengah menunggu seseorang?

ENTAHLAH. diri sendiri pun tak pasti ppuiihhhhh~

stop being ridiculous laila.

people always changed. mungkin ni ayat ayat yang keluar dari mulut aku sekarang. bila tiba masanya nanti, mungkin keputusan aku pun akan berubah.

heeeeeee. :)

ayat ni da cukup untuk aku berfikir bila nak buat keputusan nanti :)


istikharah cinta memanngilku. memohon petunjukMU. Ya Allah.

3 comments:

Wira Azhar said...

INsyaallah..moga-moga dapat suami yang baik-baik....Laila pun baik-baik jugak nanti....23 tahun kawin..ok sangatlah tu...

Nunaayat said...

wahh lela....:)..

Lela S said...

ijhik ihik wira. insyaAllah. kak yati, ehem.

pisang lambat berbuah

There was an error in this gadget

Follow by Email